Showing posts with label Diariku. Show all posts
Showing posts with label Diariku. Show all posts

Tuesday, May 31, 2016

MEMORI BERKASIH

Buat seseorang yang pernah hati ini menjadi miliknya satu masa dahulu.. maafkan diri ini kerana telah membuat dirimu nanar dan akhirnya hilang entah di mana..


TERAKHIR






Pernah satu ketika dahulu diri ini mempunyai seorang kakak yang sangat disayangi. Pada masa itu diri ini berada di tingkatan 1 dan diriku ini merasakan bahawa insan itulah yang akan menjadi kakaknya yang dia harapkan sangat-sangat. Namun, hati ini amat keliru dengan perasaannya sendiri waktu itu. Sikapnya yang sering mendiamkan diri apabila terserempak dengan diriku, yang banyak menyepikan diri apabila bertembung dengan diri ku  dan banyak melarikan dirinya dari terserempak denganku menyebabkan diri ini berasakan bahawa diri ini tidak diperlukan dalam hidup insan itu. aku berasakan diriku ini begitu hina dan tidak layak untuk menjadi adiknya di kala itu.





Dalam pada itu, ada lagi kakak yang lain turut sama mengambil berat tentang diriku ini menyebabkan aku berasakan bahawa aku memang benar-benar tidak diperlukan dalam hidup insan itu. Ini kerana kakak itulah kakak yang pertama hadir dalam hidup seorang insan yang baharu mengenali alam asrama dan tiada siapa yang dikenalinya melainkan insan yang bergelar kakak itu sahaja yang dikenalinya pada masa itu.





Walaupun aku tidak diendahkan sebagai seorang adik pada masa itu, namun kucuba tarik perhatiannya juga namun tidak berjaya. Masa demi masa berlalu. Hari demi hari berlalu meninggalkanku. Akhirnya aku cuba pujuk hati ini agar cuba melupakannya dan kucuba pujuk hati ini agar menolaknya, namun ternyata aku tidak berjaya lakukannya kerana aku terlalu sayangkannya sebagai seorang kakak dan pernah aku berharap agar aku benar-benar menjadi sebahagian daripada keluarganya satu hari nanti. Apabila aku melihat dia gembira bersama insan-insan disekelilingnya, aku akui cemburu merantai hati ini, namun apakan daya aku tidak dipandang olehnya walau sebelah mata.





Pernah aku ingin dipindahkan dari sekolah itu ke sekolah lain tetapi aku memberontak dan menolak cadangan ibu bapaku kerana aku tidak mahu berpindah dari sekolah ini. Ini kerana hati ini tidak mahu berpisah dengan kakak yang aku sangat sayang ini walaupun dia tidak pernah memberikan reaksi dan respon kepadaku dan langsung tidak mengendahkanku. Aku menjadi takut dan kecewa setelah dirimu meninggalkan tanpa sepatah kata walhal aku sanggup meneruskan persekolahan di sekolah itu tanpa berpindah sama-mata tidak mahu berjauhan denganmu.  Namun, akhirnya aku juga yang kau tinggalkan tanpa sepatah kata. Aku rasakan bahawa pengorbananku adalah sia-sia kerana dirimu langsung seakan tidak mengendahkan kewujudanku. Saat kau tinggalku kak, aku seakan hilang semangat untuk belajar di sekolah ini. 


Aku seperti yang terhegeh-hegeh dalam hal ini dan bagaikan bertepuk sebelah tangan sahaja. Walaupun begitu aku tetap menyayanginya walau dia tidak ada perasaan sayang sedikit pun denganku. Pernah aku berdoa agar Allah menitipkan rasa kasih, sayang dan cintanya dalam hatinya kepadaku sampai bila-bila dan memegang hatinya serta menjaga hatinya kerana Allah. Aku terlalu sayangkannya sampai aku mengemis kepada Allah meminta Allah menyentuh hatinya dengan menyuntik sedikit perasaan sayang itu kepadaku dalam hatinya. Begitu sekali aku mengemis dalam kehidupan yang tak pasti ini demi mengemis cinta, kasih sayang dari sang makhluk.





Aku akui aku tidak boleh lupakannya dan aku masih ingatinya hingga kini walau telah 23 tahun perkara ini berlalu. Duhai kakak...sebenarnya diri ini amat menyayangimu sangat-sangat tetapi aku tidak tahu bagaimana haru ku luahkan kerana aku sendiri takut penerimaan dirimu terhadap diri ini. Aku sentiasa berdoa agar Allah menjaga dirimu dan hatimu, kak walau di mana dirimu berada. Saat ini sebenarnya aku telah berjumpa kembali kakak yang aku terlalu sayang ini melalui fb sahaja pd hari lahir aku yang lalu tetapi masih tiada balasan darinya mesej yang telah kuhantar. Mungkinkah dia sudah lupakan diriku atau sudah tidak pandang lagi diriku atau diriku ini telah dibuang dari kotak ingatannya. Aku reda jika itu ketentuan untukku andai akak telah melupakanku buat selamanya kerana aku yang bersalah selama ini. Akak, di sini ingin kukatakan bahawa:



"Dirimu adalah kakak yang amat kusayangi dan akak yang amat ku kasihi. Hingga kini walau telah 23 tahun perkara ini berlalu, adikmu tetap mencarimu dan mengingatimu dan sentiasa mendoakanmu, kak. Percayalah kak, akaklah akak yang pertama dalam hidupku saat ku melangkahkan kaki ke asrama yang di sana banyak mengajar kehidupan. Kakak, daku begitu rindukanmu kak dan terlalu sayangkanmu. Selama ini aku berdoa agar Allah sentiasa menjaga hatimu dan agar Allah sentiasa menjaga hati kita bersama. Aku juga berdoa agar kita dapat bertemu kembali kak walau dalam keadaan berbeza. Kak, diri ini merayu sangat-sangat kepadamu, agar menerima aku sebagai adikmu kak. Aku rindukan mu kak."



Lagu ini kutujukan buatmu akak yang amat kusayang..... Kuharapkan agar ini adalah YANG TERAKHIR BUATKU sebelum ku dijemput pulang.




Mengapakah kita selalu berjauh hati
Selalu menyendiri dan terasa hati
Apakah kita tak sehaluan lagi
Berat bagiku 2x


Melepaskanmu bukan mudah bagiku 

Untuk melalui semua ini
Pabila kenangan kita mngusik jiwa dan hati
Kala malam tidur ku tak lena mngenangkan mu

 

Apakah salahku
Kau buatku begini
Tinggal sendiri
Terus sendiri
Cinta yang ku pinta
Kau balas dengan dusta
Berat bagiku2x

 
Ku cuba pertahankan
Separuh jiwaku hilang ikut terbang berasamamu
Episod cinta hitamku kini berulang kembali
Berulang kembali mnguasai diriku ini


Oh tuhan
Kumahu yg terbaik
Terbaik buatku
Insan kerdil ini


Oh tuhan
Noktahkan kehilangan ini
Munculkan dia
Dia terakhir buat diriku

DI MANA HATIMU

 Satu Nukilan Abadi


Inginku curahkan rahsia hatiku
buat insan yang kurindui selalu
Luangkan masa mu oh sayang untukku
dengarlah kasih rayuanku..

bukan ku meminta simpati darimu
duhai dewi hanya pengertian darimu
yang kuharapkan dari semenjak dulu
semoga kan terbuka lagi
pintu hatimu..

mengapa engkau meninggalkan
diriku ketika aku memerlukan cintamu
tiada penawar rindu ku ini
yang melanda di kalbu..

Kau warnakan duniaku dgn pelangi ungu
Kau lakarkan hidup sepiku
dengan benang sutera
cintamu hingga aku terus terlena keasyikkan

dalam khayalan mimpi yang belum aku pasti
kini ku harap kau kembali
menerangi duniaku yang sepi
hatiku sunyi..

nama mu kini menjadi sebutan ku
sampai bilakah harusku pendam rasa
yang dilanda rindu pelangi cintamu
yang kini bersemadi jauh di lubuk hati..






Inilah akhir cintaku, inilah akhir kisahku
Setelah kau jauh tinggalkan aku
Tak bisa ku melupakanmu, tak bisa aku tanpamu
Tak pernah aku rela kau tinggalkan aku

*Tiada ku sangka engkau berubah
Ku tak percaya kau membagi cinta
Tahukah engkau betapa sakitnya
Kau membagi cinta karna dia

[korus]
Tak pernah ku coba melupakanmu
Mengapa kau buat luka hatiku
Sekian lama aku menunggu
Kasih di mana hatimu
Tak bisa ku coba melupakanmu
Mengapa kau buat luka hatiku

Sekian lama aku menunggu
Kasih dimana hatimu
Tak bisa ku melupakanmu, tak bisa aku tanpamu
Tak pernah aku rela kau tinggal


Wednesday, June 18, 2014

Masanya Telah Tiba

Kadang-kadang kita berdoa untuk kuat tapi kenapa banyak dugaan,
kadang-kadang kita minta cerdik tapi masalah pula yang timbul,
kadang-kadang kita minta bahagia tapi hura-hara pula datang…
Dugaan menjadikan mental kita kuat,
masalah menjadikan kita berfikir,
huru-hara menjadikan kita tabah..
Hebatkan Allah? Semua ada hikmah..

Ujian hati....tiba lagi pada kali ini...
Masya Allah...
Ya Allah..kuatkanlah datiku ini ya Allah....




Cintaku pada awal remaja (EP 1)

Cinta???ada apa ye ngn cinta???? urm... nak dikatakan..masa kanak-kanak dahulu aku pernah suka ngn seseorang.... sape ye..?? hehehe..masa kecik-kecik la dulu..rasa macam manis je dan nak kenang semula....masa tu aku suka sangat kan kat sorang budak lelaki ni...dia ni sebenarnya ,baru je pindah ke sekolah agama aku masa tu..Sekolah Agama Peserai... haaa.... dia ni tak lah hensem tp manis dan cute la sebenarnya...

kalau tanya aku rindu tak alam tu..eh..mestilah aku rindu sangat ngn masa zaman dulu-dulu....erm...tapi di mana dia kan?? dia memang suka aku juga masa tuh..(Chewah...ni perasan la ni..) ye la kitorang balik sekolah sama2..naik basikal siap lumba lagi...klau x pun ayah dia yang akan hantar kitorang g sekolah sama2...erm...seronok sangat masa tuh...tp sekrang ni...dah basar...masing2 bawa haluan sendiri....

ok..nnti aku sambung lagi...ni baru episod 1 cinta awal remaja...nanti sambung balik.....akan datang....coming soon...hehehe


My Crush

video



Kau ukir padaku senyuman hai manisnya
Kau renung mataku rasa luar biasa
Bagiku dirimu adalah segalanya
Bagimu diriku hanya teman biasa

Mungkinkah engkau kan menyedari yang ku cinta
You are my crush masih rahsia
Ingin ku ucapkan ‘I love you’ kepadamu
Tapi…tak termampu

Senyummu dan ketawa buatku tergoda
Hatiku takkan berubah hanya dirimu saja
Bagiku dirimu kurniaan terindah
Bagimu diriku bercinta takkan pernah

Mungkinkah engkau kan menyedari yang ku cinta
You are my crush masih rahsia
Ingin ku ucapkan ‘I love you’ kepadamu
Tapi…tak termampu

Tiap kali berjumpa 
hati terasa ada cinta
Namun tak mampu luahkannya
lidah kelu tak terkata
Kini ku tertanya-tanya
sudahkah engkau berpunya
Jika masih tiada siapa 
ingin ku mulakan langkah

Bila ku ingin bicara kata tak mampu terluah
Kerana pesonamu membuat ku merasa
Sebuah cinta dan harapan 
penuh dengan oh cabaran

segalanya pasti ada hikmah

Rupa-rupanya dah setahun tidak menjengah ke blog yang aku sayang ni.... rasanya dah penuh sawang-sawang dah ni...Di sini ingin aku kongsikan sebuah kisah yang pernah berlaku kepada diriku ini.. Kisahnya macam ni... Opppssss..sebelum tu, seringkali kan kita dengar ayat macam ni kalau kita ditimpa kesusahan atau ditimpa musibah? "sabarlah, pasti ada hikmah di sebalik kejadian yang berlaku ini.” Ayat ini sering diucapkan oleh seseorg kepada seseorang yang biasanya di landa musibah. Tidak kira sama ada ditimpa bencana, kemalangan, kekecewaan, kematian dan sebagainya.

Ayat ni pun biasanya dilontarkan dengan tujuan untuk menenangkan hati orang yang ditimpa musibah tersebut sama ada ikhlas atau tidak atau sekadar untuk menyedapkan hati, hanya si penutur sahaja yang tahu kan???.



Sejauh mana  kata-kata "'Ada hikmah di sebalik kejadian” ini akan difahami oleh penutur dan sejauh mana pula orang yang ditimpa kesusahan itu dapat menerimanya kan?? 
Apabila aku meneliti perkara-perkara yang pernah berlaku kepada diriku sejak saya kecil hingga kini, semuanya tentu ada hubung kait. Apa sahaja yang berlaku dalam kehidupan kita telah direncanakan oleh Allah. Selalu sangat jika kecewa atau sedih kita tentu akan menyalahkan Allah kenapa buat begitu, kenapalah aku diuji begini, kenapalah aku diberikan begini...kenapa kita tidak fikirkan apa yang telah Allah beri banyak sangat kepada kita tetapi kita tidak pernah rasa syukur....

Hikmahnya hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui. Perjalanan hidup kita sejak kecil hingga sekarang adalah milik-Nya. Memang Dia yang Maha Berkuasa terhadap kita kerana kita adalah hamba-Nya. Tak perlulah kita nak mempersoalkan kenapa aku miskin, kenapa aku tak kaya, kenapa aku tak kawin-kawin sampai sekarang sedangkan kawan-kawan yang lain dah beranak pinak, kenapalah dia curang (bg yang putus cinta), kenapalah dia ceraikan aku, kenapa anak aku cacat, kenapa kawan aku tikam aku dari belakang, kenapa aku difitnah dan dikata yang bukan aku buat, kenapa itu, kenapa ini dan macam-macam lagi keluhan yang sering keluar dari bibir kita... Ingatlah semua itu ada ujian Allah SWT. Dalam jangka masa pendek atau panjang (mungkin makan masa bertahun-tahun) barulah kita nampak hikmah yang Allah sembunyikan daripada kita sebenarnya. 


Selebihnya jika kita ditimpa musibah, kekecewaan, kesedihan, banyakkan bersabar, beristighfar, mengingati Allah, berbaik sangka, berasa senang dengan ujian Allah SWT. In sha Allah, suatu masa nanti Allah akan anugerahkan kita apa yang kita mahukan dan semestinya apa yang Dia mahukan untuk kita yang terbaik Dia akan berikan kepada kita.


Ok lah...aku sambung kisah benar aku... aku ni mula nak berjogging..semangat lah nak turunkan berat badan aku....maklum sahaja...berat badan makin naik..so tiap-tiap hari aku jogging... dan pada hari Jumaat 13 Jun 2014 bersamaan 16 Syaaban 1435H pagi-pagi lagi aku dah ke Taman Tasik Cempaka Bandar Baru Bangi... sebab nak jogging punya pasal... Aku rasa nak sekejap je..dan hati aku dah tak sedap masa tu sebab aku ni tak de penginapan di UKM masa tu..kolej x bagi sewa...so aku letak barang-barang aku dalam kereta je..masa tengah jogging tu..sekumpulan Nutrition Herba Life sdang buat aerobik dan ajak aku join mereka..hati aku x sedap dan x nak join..tp sbb nak hormati mereka, aku ikut je la..dalam hati sanagat2 tak sedap kerana ada laptop dan handbag dalam kereta aku...

Habis je aku join Herbalife tu aku terus ke kereta...dan Ya Allah...terkejutnya aku.... sebab laptop aku dan handbag aku telah dilarikan... aku buntu dan aku lihat suspect tinggalkan hand phone je.. aku call kumpulan herba life minta tolong..dan Wan hantar aku ke Balai Polis Bandar Baru Bangi utk report... dan seterusnya ke Balai Polis Kajang utk wat siasatan...Polis dapati kereta aku telah diumpil...dan suspect mungkin memakai sarung tangan kerana tiada kesan cap jari di kereta aku...
Hatiku menjerit2 kerana laptop yang aku sayang dah tak de.... dengan tugasan assigment aku banyk lagi belum siap....

Ya Allah... Sukarnya untuk menuntut ilmu pada kali ini... besarnya ujian yang Kau berikan kepadaku.... Dalam menuntut ilmu ini, telah banyak ujian yang diberikan kepadaku...dari segi kawan-kawan di tempat kerja, dengan urusan biasiswa lagi dan ini pula yang ujian aku terpaksa hadapi walaupun aku tak mampu dan x kuat...


Tetapi aku sedar, ada hikmah disebalik kejadian ini... sebab sebelum ini ada peristiwa yang berlaku antara adik angkat aku ni ngn family dia..di mana aku dituduh sebagai perosak keluarga mereka adik beradik, aku dikatakan orang yang sakit mental..aku juga dikatakan suka sama perempuan..dan macam-macam lagi kepada aku... Alhamdulillah berkat kesabaran dan doaku siang malam...akhirnya Allah makbulkan doaku dengan menyelesaikan kemelut ini..tetapi Allah ambil semula apa yang aku ada...


Daripada kejadian ini, alhamdulillah ayah adik angkat aku telah pandang positif pada diriku..dan aku bukan seperti yang diperkatakan oleh yang lain-lain... Apabila aku telah kehilangan duit dan lain-lain ini, mak dan ayah adk agkat aku telah meminta aku tinggal sementara di rumah mereka kerana aku tak de langsung duit..nak tunggu gaji lambat lagi...kalau aku ada duit aku dah sewa hotel ke atau apa dah...sebab tak nak susahkan orang...

Ya Allah berilah balasan kebaikan kepada famili ini kerana telah membantuku  dan Kau juga yang Maha Berkuasa atas segalanya.....


Saturday, March 16, 2013

kutahan semuanya...ku pendam sebuah duka

sebulan lebih rupanya aku tak tengok blog aku...rindu rasanya...tak pe lah..aku catatkan walau sedikit ayat jadilah....

sekarang ni  aku dah sambung master...alhamdulillah...aku bersyukur kepada Allah.. Aku harapakan agar Allah permudahkan segala urusan ku dalam urusan menuntut ilmu ini...

Kini aku di UKM sedang membuat assigment sambil2 membuka dan menjenguk blog aku yg dah lama aku x  jenguk ni...rindu pulak rasanya... Aku sedih.... ye la apabila orang yang aku percayai, orang yang aku sayang ckp aku macam tu... kalau aku x tahu blog dia pun still orang lain boleh bacanya juga....sabarla hati..

Ku pujuk hatiku sendiri.... Ku tenteram kan hati ini....

Hati..janganlah kau sedih ye...^_^

Tuesday, February 5, 2013

Tabahkan hatiku dan jiwa ini


 Ya Allah, sesungguhnya aku meminta petunjuk baik daripada-Mu. Dengan ilmu-Mu aku meminta kekuatan daripada-Mu dengan kekuatan-Mu. Aku meminta dan memohon daripada-Mu dari segala kelebihan-Mu yang banyak. Ya Allah, sesungguhnya Engkau berkuasa dan aku tidak berkuasa. Engkau Yang maha Mengetahui perkara-perkara ghaib. Ya Allah, Engkaulah Yang Maha Mengetahui bahawa perkara itu baik untukku, agamaku, duniaku dan kesudahan urusan masa kini dan masa akan datang, maka tentukanlah untukku dan permudahkanlah kepadaku. Engkaulah yang Maha Mengetahui bahawa perkara itu tidak baik untukku untuk agamaku dan duniaku dan kesudahan urusanku buat masa ini dan akan datang, maka elakkanlah dariku dan elakkanlah diriku daripadanya. Ya Allah, tentukanlah kebaikan dan keselamatan atas jagaan dan peliharaan-Mu untukku walau di mana sahaja aku berada. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Berkuasa di atas sesuatu perkara. Ya Allah sesungguhnya aku hanya mohonkan yang terbaik untukku dari-Mu dan jagailah daku, peliharalah daku dan sayangilah daku dengan pandangan Rahmat-Mu....

jagailah dia

Tuhan, bantulah aku untuk hidupkan hari-hari yang Engkau telah amanahkan kepadaku ini sebaik-baik mungkin.
Lindungilah  segala pertuturanku dan tingkah lakuku daripada menyakiti hamba-hamba- Mu yang ada di sekelilingku.
Ampunkanlah daku serta segala perbuatan dosakau, hatiku kerana antara hamba-hamba-Mu di sekelilingku, aku tidak dapat berlaku adil antara mereka.
Aku selalu ingatkan dia seorang sahaja dalam masa jaga dan tidurku, pada hari-hari  yang telah Engkau pinjamkan ini. Ampunkanlah aku Ya Tuhanku...

Monday, February 4, 2013

hatiku ingin menjerit

bertemu lagi aku pada blog ini..telah sekian lamanya aku tak jenguk blog ni..
rindu pulak rasanya....ni ada kesempatan sikit aku coretkan sesuatu luahan hatiku...
hatiku bersuara lagi setelah sekian lama aku menyepinkan diri...

erm.....baru2 ni mak aku call...nangis2 sebab aku x hubungi seseorang dan tak balik jumpa seseorang tu...aduh...aku tak tau nak kata apa...klu aku keluar Islam atau akidah aku lari tak pe la nak nangis2...
mereka ni terlalu taksub ngan seseorang...walaupun dia alim dan ulama sekalipun..Islam tak benarkan kita terlampau taksub kepada orang tu sebab nanti akidah kita lari dari Allah..
Masya Allah...aku pohonkan agar hati aku kuat hadapi kemelut ujian hidup yang aku hadapi ini..

aku mohonkan agar Allah tetap bersama-sama ku dalam segala aspek kehidupan..aku mohonkan agar Allah dan rasul-Nya sentiasa bersama aku...selamat ..asyik2 perkataan itu yg muncul dalam kamus bibir mereka...sesiapa yg tak dalam kelompok mereka tak selamat..????

Ya ALLAH!!!! Kuatkan hatiku ..Kuatkan akidah ku kepada -Mu Allah...

Janganlah terlalu taksub kepada seseorang walaupun kita tahu dia adalah golongan alim kerana akan merosakkan akidah dan blh membatalkan iman kita...terlalu taksub hinggakan segala perbuatannya kita jadikan contoh dan ikutan dalam hidup kita...yang mana ada antaranya bukanlah perbuatan sunnah Rasul sendiri..terlalu taksub dengan kata2nya dan segala mimpi2nya...adalah menjadi satu kesalahan jika terlalu bergantung kepada orang yang kita taksub hinggakan merasakan diri tak akan selamat jika tidak berhubung dengan orang2 tersebut dan tidak akan selamat jika tidak ikut jalannya... ada sesiapa yg boleh berkongsi info tak tentang perkara ni sama ada pengalaman dirinya atau sebagainya...??

Wednesday, February 15, 2012

hatiku rindu pada tanah suci..

ini yang sempat aku coretkan sebelum aku meninggalkan tanah air untuk ke tanah suci..mudah2an amalku diterima Allah nanti...
Ya Allah..permudahkanlah urusan ku di sana dan permudahkanlah urusan ku untuk beribadat dan menunaikan umrah di sana nanti..izinkanlah aku untuk menziarahi maqam kekasih Mu dan para sahabat baginda..Aku tak tahu apa perasaan ku pada kali ini. sayu, sedih, sebak melanda hati ini.
Aku bersyukur Ya Allah kerana Kau perkenankan juga hajatku ini....
Selamatkanlah perjalananku dan rombonganku Ya Allah......
Hiba sangat sebab inilah impian ku sejak sekian lamanya. Apabila diberitahu permohonanku untuk menunaikan umrah telah diluluskan, menitis air mata ni bersyukur kepada ya Rabb.. dan bila aku dah bayar dan dah daftar melalui pakej De Mawardah, hatiku bertambah sebak dan bagikan mimpi apabila syarikat tarvel itu memberitahuku bahawa urusan visa dan lain-lain telah diselesaikan dan lulus alhamdulillah.
Tak terkata apa hati ini hanya menitipkan rasa syukur kepada Mu..
Hati bertambah berdebar2 apabila tarikh keberangkatanku semakin hampir.
Aku akan pergi meninggalkan bumi malaysia pada 19hb Februari ini..Ya Allah aku pohonkan agar Kau terimalah segala amalanku ini dan redhailah hamba-Mu ini..
Aku bagaikan takut seperti mahu berhadapan dengan Mu Ya Allah..........
Mudah2an hati ini terus kuat dan cekal...Ketenangan dan kebahagiaan serta kebenaran yang kucari mudah2n akan kudapatnya di sana.......Amin......

Thursday, February 9, 2012

Seandainya Semua Manusia Tidak Suka.............

Adakala kita terfikir… Kita mungkin tidak pernah menyusahkan hidup sesiapa, kita mungkin tidak pernah menganggu hidup orang dan tidak pernah pula membenci atau menyakiti mereka. Namun tiba-tiba sahaja mereka membenci kita. Berkata-kata buruk tentang kita di bekalang dan mengaturkan pelbagai strategi untuk menyakitkan hati kita.

Sebagai manusia biasa, kita tidak akan terlepas dari mempunyai kekurangan pada diri. Mungkin pada cara kita bercakap, mungkin pada cara kita berjalan, mungkin pada mata, mulut, hidung dan seumpamanya yang menyebabkan ada sesetengah orang tidak suka, benci dan meluat melihat kita.

Monday, January 23, 2012

sepetang...

suatu petang aku jalan2...sedang aku jalan....aku lihat di langit...Masya Allah...aku terkejut tgk awan2 ni....di beberapa tempat yang berlainan ianya terbentuk dengan bentuk yang berlainan sekali...Maha Suci Engkau Ya Allah....
Gerun rasanya hatiku dan aku menyedari inilah kebesaran dan kekuasaan Allah...di dalam al-quran juga ada menyatakan yang lebih kurang begini makusdnya: "apakah kamu tidak melihat dilangit apa yang Aku ciptaan..dan di bumi apa yang telah aku berikan.." lebih kurang macam ni la..aku pun lupa maksud ayat dan surah apa..

Sunday, January 22, 2012

Rinduku pada mu Madinah

Rinduku semakin meluap-luap kepada Tanah Suci MAkkah dan Madinah..
Ya Allah akhirnya Kau tunaikan hajatku utnuk ke rumah-Mu dan ke Tanah Suci Madinah..Ya Allah, aku bersyukur yang amat sangat...Akhirnya Kau izinkan aku utnuk ke sana.

Namun, hati ini menjadi gerun dengan sgala dosaku yang pernah aku lakukan. Adakah Kau telah menerima taubatku Ya Allah..

Ampunilah daku YA Allah..Andai kematian menjemput ku kelak..Biarlah aku meninggal dalam keadaan KAu redhai ku dan golongkan lah aku dalam kalangan orang-orang yang Kau redhai, dan kau kasihi Ya Allah.. Golongkanlah aku dalam golongan orang-orang yang beriman..Aku ingin sekali menemui Rasul-Mu dan matikanlah aku dalam keadaan akidah ku kukuh tersimpul dengan-Mu...

Biarkanlah aku tersu bergantung dan berpegang teguh dengan tali-Mu Ya Allah..Biarkanlah aku terus bergantung harap dan bertawakkal sepenuhnya kepada-Mu bukan kepada manusia lainnya.

Walau siapa pun dia, aku hanya ada Kau sahaja Allah...........

Thursday, January 12, 2012

Hatiku Hiba Lagi

Dulu pernah kusuarakan hasratku untuk menunaikan umrah..tetapi dibantah keras...kini apabila aku ingin menunaikan umrah sekali lagi hajatku ditentang juga...siapakah mereka untuk menghalang aku??Tuhankah mereka???Salahkah aku nak tunaikan umrah....

Jiwa aku semakin tertekan dan semakin terjerat berada dalam famili seperti ini.... Aku jadi benci pada mereka.. Apa sahaja yang aku nak buat ada sahaja buruk pada pandangan mereka... Aku dikatakan degil dan lain-lain... Mereka boleh buat apa yang mereka kehendaki tapi part aku..mereka screw aku dan kongkong aku terutama kakak aku.
Aku jadi menyampah dan bosan serta meluat.... Benci ngn situasi ini... Andai jalan mereka yang diredhai Allah dan Rasul-Nya, kekalkan aku bersama mereka. Namun jika jalan mereka tidak berada dalam redha Allah dan rasul-Nya, Kau pisahkanlah aku dari mereka dengan cara yang baik Ya Allah..Aku tak nak akidah aku jadi rosak, Ya Allah... Tolonglah aku kali ini....

Friday, November 18, 2011


Bila kita melakukan sesuatu
menurut hawa nafsu...
gembiranya hanya seketika
Namun Peritnya kian terasa
hati kian resah

alangkah indah nya
NIKMAT
bila mana melakukan sesuatu dengan petunjuk
dari ALLAH
bila mana melakukan sesuatu dengan berdoa
kepada ALLAH
bila mana melakukan sesuatu dengan bersujud
kepada ALLAH

walaupun memeritkan orang lain
NAMUN terdapat hikmah tersembunyi disebaliknya

andai itu takdir nya
tiada siapa dapat menyangkalnya
andai itu telah ditakdirkan
insyaALLAH..
pasti berlaku


Wednesday, November 16, 2011

Andai Aku Pergi Dulu..

Andai aku pergi dulu....
Ya Allah...
Andainya kematianku adalah terbaik untuk ku pada pandangan-Mu
Kau ambillah aku dalam keadaan aku beriman kepada-Mu..
Andaainya kehidupan untuk ku pada pandangan-Mu
Terbaik... Maka Kau teruskanlah hayatku dengan terus beriman
Dan tetap teguh dengan jalan-Mu...

kekadang ALLAH uji kita
dengan pelbagai ujian
bukan kerna ALLAH x sayang kita...
tapi ALLAH nak kita muhasabah kembali
apa yg dah kita buat..
supaya kita tahu mn kelemahan kita
agar2 lepas ni kita x kan ulanginya lagi

kekadang ALLAH uji kita dengan kejayaan DUNIA
walaupun berjaya tetap ia berbentuk ujian
untuk menguji sejauh mana taqwa kita kepada nya
sejauh mana tawakal kita kepadanya

untuk menguji sifat kita
adakah kita akan riak
adakah kita akan sombong
kekadang ujian kesenangn..
menguji utk memilih..
mahu terus dengan kesenangan tersebut
hingga kabur mata
tertutup hati...

andai kita di uji dengan
dugaan
andai kita di uji dengan
kegagalan

INGATlah..
itu tanda kasih sayang ALLAH kepada kita
agar kita merasai kemanisan
disebalik ujian...

andai kita di uji dengan
kegagalan

INGATlah..
itu tanda kasih sayang ALLAH kepada kita
agar kita merasai kemanisan
disebalik ujian...

Friday, November 11, 2011

musibah..itu ujian

Semalam Yang Berlalu



Permataku

Sunyi...selubungi malam...
Mengusik minda yang terlontar jauh...
Masih hangat terasa ...
Tangan yang membelai yang mengusik manja...
Daku damba kasihmu...
Biar jadi pedoman...
Buat penyuluh jalan kugapai impian...

C/O:
Angin...Kau nyanyikan lagu...
Untuk permataku...Tenang selalu...
Bayu...Sampaikan berita...
Daku kini ceria...Aman dan bahgia...
Selimutkan rinduku bersama malammu...

Hadirlah...Kau dalam mimpiku...
Agar kau selalu...ada disisiku...
Rindu belaian kasihmu...Rindu senyumanmu...
Penawar lukaku...
Dengarkan laguku...hadiah untukmu...
Jasa dan baktimu ku kenang selamanya...

C/O:

Dikaulah cahaya...
Bila malam menjelma...
Kasihmu membawa ke syurga...
Dan redha yang Esa...


 

****************************************************

 

 

 

 

Andaiku Pergi


Cerita hidup kian berlalu
Membawaku ke penghujung
Kaku langkah kian lemah
Kelu lidah untuk bicara

Langit jingga warna senja
Desir bayu membisik duka
Kealpaan nan semalam
Inginku lepaskan luka silam

Bersama rayu doa
Damba keampunan-Nya

Andai diriku pergi
Tinggalkanmu sendiri
Usah kau sedih
Usah tangisi duga dari Ilahi

Andaiku pergi dulu
Tiba tika dan waktu
Telah tertulis takdir untukku
Perjanjian yang Maha Agung
Doakanku sejahtera di sisi-Nya

Rasa gentar rasa rindu
Bertarung di fikiranku
Wajah ceria, senyum manja
Kisah kita menghapus resah

Maafkan diriku kasih
Kerna buat kau menangis
Restuiku dengan cinta
Jangan kau titiskan air mata

Pintaku redhailah
Terima kasih atas segalanya

Hidup ini sementara
Ujian pasti setia hati
PadaMu kekasih

Moga rahmat hidayah-Mu
Mengiringiku, menemaniku
Saat akhir waktu

Bersaksi diriku
Tiada lain hanya Kau satu
Memiliki cintaku
Ku serah segalanya kepada-Mu